Duhovni Menadžment

Duhovni Menadžment

utorak, 12. travnja 2011.

Ponos i predrasude


Odakle krenuti? Najbolje od početka. Kao što je rekao slavni američko-španjolski književnik George Santayana: "Oni koji se ne sjećaju prošlosti, osuđeni su ponoviti je." Ponekad to i nije tako loše, jer, poznavajući onu narodnu: "Ponavljanje je majka znanja", utvrđivanje činjenica vodi k jasnijoj spoznaji. Paradoks, zar ne? Kao i sa tisućama stvari koje je stvorio čovjek, u skladu sa njegovom podvojenom psihologijom, koktelom racionalnosti i iracionalnosti, slabosti i snage, kukavičluka i neopisive hrabrosti, trenutcima svemirske lucidnosti i trenutcima nespoznajne magle, i prodaju prate dvije, na prvi pogled, dijametralno sukobljene imenice. Ponos i predrasude. Prevara, nametanje, prodajne prezentacije kojima je isključiva namjena 'fire and forget' dok kupcima koji su psihološki prevareni ostaje gorak okus u ustima i obvezujuća misao koja se s trncima uspinje uz ukočeni kičmeni stub i odzvanja u umu big benovskim rječima zakleteve :"Nikada više, zadnji put me je natjerala na ovo sra....", uspješni prodavač se rađa i postiže rezultate kombinacijom lisičije ljigavosti i pseudo-psihološke primjene alkemijskih formula koje čuva po cijenu života, predrasude su koje prodaju prate još od kada je nastala u tamnim dubinama evolucije kada je prvi neandertalac, pokušavajući uobličiti nekoliko neartikulitranih glasova kojima je bio obdaren, zamijenio svoj kremeni nož koji je značio razliku između punog trbuha i dana neopisive, tupe gladi  za sjajni, opčinjavajuće svjetlucajući biser koji je nekom čudnom igrom nemilosrdnih bogova završio kod njegovog najljućeg suparnika u lovu i čije se lice podmuklo ceri izabranici njegova srca u čijim je očima biserni odsjaj poprimio alarmatnu uzbunu nemogućnosti produžetka vrste. Ne,nema alkemije i tajne, nema isključive želje za prevarom i brzim bjegom u nepoznatom smjeru, prodaja se, kao i sve drugo što označava vrhunsku profesionalnost i ozbiljnost, mukotrpno i dugo uči. Kada me učenici na jednoj od naših dugotrajnih, spoznajno-ispunjavajućih seansi upitaju: "Profesore, znate li sve o prodaji?", ja im odgovaram :"Naravno da ne, prodaja se uči svakim susretom, svakim kontaktom kada želimo nekome objasniti svoju novu ideju i ispuniti treću Maslow-ljevu potrebu za pripadanjem, svakim novim, poslovnim pregovorima u kojima želimo dogovoriti profitabilan posao i postati "zvjezda u usponu" svoje tvrtke, svakim susretom s namrgođenim provoditeljem zakona koji se neobjašnjivo stvorio kraj našeg automobila baš kada smo za neznatnih pedeset kilometara ponosno nadmašili glupi bijeli krug s crvenim obrubom u kojem smo na sekundu ugledali broj 70. Prodaja je svuda oko nas, u tvrtci, u obitelji, na fakultetu, u školi, na šarenim policama tržnice ispunjene kakofonijom tihih i ne tako tihih glasova bakica koje se kunu u svježinu i organsko porijeklo svojih namirnica, čak i našim vlastitim umovima kada si "prodajemo" još jedno obećanje da od sutra, ali ovaj put zasigurno, prestajemo pušiti." Prodaja je proces koji se uči i nema nikakve razlike u psihologiji učenja od one u postizanju vrhunskih, sportskih rezultata. Upornost, stalno nadograđivanje proučavanjem najnovijih dostignuća, sudjelovanje u prodajnim situacijama i što je najvažnije, uvijek ponovno ustajanje nakon neizbježnih nokauta neuspjeha. Dobra prodaja, rezultat je ukupnosti svih ovih čimbenika. Sve ostalo su predrasude. S druge strane ponos. Što bi se dogodilo da prije spomenuti neandertalac nije trampio nož za biser koji je zapao za oko njegovoj dragoj i tako se nezgodno nalazio u rukama prvog konkurenta? Bi li legao zadovoljan sa spoznajom da mora krenuti u novu potragu za izabranicom koja će osigurati njegovo osobno produženje nakon života? Naravno, da ne bi. Prodajom je osigurao produženje vrste. Kroz dugu povijest ljudske trgovine, od žitarica i stada ovaca Sumerana koje su mijenjali za drugu dragocjenu robu i iz kojeg razloga su razvili kotač kao jedan od najvećih izuma civilizacije, preko puta svile kojim su u neposredni kontakt dolazila društva zapada i istoka, do modernog završetka lanca vrijednost preko kojeg posluju svjetske korporacije i omogućavaju širenje vrhunske tehnologije, prodaja je onaj, najvažniji, poslijednji korak koji omogućava napredak, razmjenu ideja i isplatu plaća. Bez završnog koraka prodaje, proizvodi bi se gomilali na skladištu uzrokujući nesagledive fiksne troškove, vrhunski ekonomisti koji nabavljaju materijale, inženjeri koji osmišljavaju najmoderniju tehnologiju u odjelima za istraživanje i razvoj, inženjeri i radnici u odjelima proizvodnje, srednji i top menadžment koji se bave misijom, vizijom, ciljevima i programima, svi kotačići u mehanizmu poslovnog sustava, ostali bi bez realizacije, bez prihoda, bez dobiti i profita, i u konačnici, bez plaće. Isto tako, istrunulim i neprodanim rajčicama, baka s tržnice ne bi uspjela pokrpiti duboki rasjed između mršave mirovine i konstantno rastućih troškova života. Treba li biti ponosan na zanimanje prodavač, bez obzira bila to baka na tržnici, trgovkinja u lokalnoj trgovini cipela ili menadžer prodaje koji je upravo dogovorio prodaju i instalaciju milijunskog poslovnog sustava? Odgovor se nameće sam. Treba svladati predrasude i biti ponosan na poslove u svezi prodaje, jer je ona onaj završni korak koji zatvara lanac vrijednosti i osigurava egzistenciju milijunima ljudi u pozadini. I ostavimo u razmišljanju našeg mladog menadžera sa slike, neka objasni ove dvije kontradiktorne imenice novim pojačanjima svog prodajnog tima za koje sprema edukacijsku prezentaciju.

Broj komentara: 26:

  1. Zanimljivo, mislim da još nisam naišao na ovakvu vrstu bloga, koja se bavi menadžmentom i prodajom, umjesto vođenja dnevnika... samo nastavi tako.

    OdgovoriIzbriši
  2. hvala na pohvalama, potrud ću se da postovi ne budu suhoparni i ispunjeni definicijama, veće svježi, poučni, lako shvatljivi i zanimljivi.

    OdgovoriIzbriši
  3. Čitajući ovaj blog naviru sjećanja sedme generacije grupe Managera prodaje, koji su upijali svaku riječ i svaki petak ponovo učili nešto novo iz Darkovih predavanja.Svaki puta odlazili bi kući bogatiji za još jedno novo iskustvo, a vjerujte i znanjem.Iznimna mi je čast i zadovoljstvo što mi je upravo Darko bio predavač i što je nesebično podijelio sa nama svoje znanje, kako bi bili uspješni Manageri prodaje.Darko moje čestitke i puno uspjeha u daljnjem radu!

    OdgovoriIzbriši
  4. Kolega uvijek je užitak zaviriti u tvoju glavu, način razmišljanja i povezivanja teorije i života.
    Moram reći da sam ja jedna od tih sa prerasudama o prodaji. No svjesna sam da je to iz čistog neznanja. Častan je to posao ukoliko prodaješ proizvod u koji vjeruješ.

    OdgovoriIzbriši
  5. Slažem se sa komentarom iznad, uvijek je zanimljivo čuti tvoja stajališta, jer su tako posebna, tako zanimljiva... povezuješ stvari koje se mnogi nebi sjetili povezati... povijest i ekonomija, ima li interesantnijeg načina da se surovo "štivo" napiše? mislim da si ti otkrio način :)

    OdgovoriIzbriši
  6. odlično napisano,ali bolje je kad to riječima prenositi na nas:-)

    OdgovoriIzbriši
  7. Moramo u tom poslu managementa se osloboditi svih predrasuda i zanemariti sva do tada stečena znanja,i neprestano biti spremni nadogradjivati svoja znanja i sposobnosti na uštrb svojem ponosu koji nam može postati veliki teret,koji bi nas samo mogao unazaditi.

    OdgovoriIzbriši
  8. Možeš ti imati odličan projekt, ali bez motiviranog tima koji zna kako to provesti u djelo, kao i da projekt i nemaš.

    OdgovoriIzbriši
  9. Prodaja-nema ništa loše u njoj,ako smo ispunili najvažniji dio;obostrano zadovoljstvo-kupca i prodavača.To je taj motivator i pokretač ka uspjehu i razvijanju stabilnih,partnerskih odnosa puni povjerenja,gdje nema mjesta predrasudama "skrojenih"u glavama nesigurnih ljudi.

    OdgovoriIzbriši
  10. Svaka čast, stvarno jako poučno!Iz ovi riječi puno toga možemo nučiti, a takođe se i motivirati!Bravo, samo nastavite tako mislim da ovo jako puno znaci nama buducim Managerima!

    OdgovoriIzbriši
  11. Svaka čast! Jako zanimljivo i poučno, bravo za vas samo tako nastavite!Mislim da iz ovi riječi mi buduči manageri jako puno možemo naučit, a isto tako sprovest i u djelo! Jer kad pobjedimo predrasude i strah, pobjedili smo sve!

    OdgovoriIzbriši
  12. Predrasude,strah.
    Od koga i zašto?
    Prodaja je iznimno zanimljiv posao, mora se raditi što čovjek bolje zna i može.
    Baviti se prodajom i po mogučnosti uspješno!
    Pa to je umjetnist!

    OdgovoriIzbriši
  13. U životu se susrećemo sa puno predrasuda, jer smo jednostavno takvi ljudi puni predrasuda o svemu i svakomu.Trebamo se toga riješiti i bit ćemo puno više ponosniji na sebe kada dobro obavimo posao bez predrasuda.

    OdgovoriIzbriši
  14. Žalosno je što većina ljudi još uvijek živi sa predrasudama, te zbog toga ne mogu ni ostvariti svoje ciljeve u životu. Još će trebati dosta vremena da se to promjeni, ali nadam se uz ovakva predavanja koja nama pružate i koja ćete pružati ostalim generacijama sigurno će se to i dogoditi, a samim tim će biti i ponosni na ono što rade.

    OdgovoriIzbriši
  15. Iskreno, mene borba protiv predrasuda podsjeća na borbu s vjetrenjačama. Mislim da je puno bolje tu energiju uložiti u način kako se nositi s njima.
    Pri tome ne mislim da se trebamo s predrasudama pomiriti, nego primjerom pokazati kako se radi bez predrasuda (i to ne s ciljem da nekom nešto dokažemo, već zato što se posao mora odraditi). Oni imalo inteligentniji shvatit će sami i bez da im netko kaže: jesam ti rekao!

    OdgovoriIzbriši
  16. Zaista , prodaja je svuda oko nas . I onoga što znamo da je na prodaju i onoga što svakim novim danom otkrivamo . U našoj svakidašnjici , zaista ne znam da li postoji nešto što se ne može prodati.
    Minja Pavličić

    OdgovoriIzbriši
  17. Ako želimo biti uspješni manageri nesmijemo imati predrasude i moramo biti samouvijereni u sebe i svoj proizvod koji predstavljamo jer ako to nismo nikad necemo biti uspjesni a isto tako nečemo uvijek prodati sve i trebamo se uvijek dočekati na noge i ponovo kreniti i biti još bolji
    Dominik

    OdgovoriIzbriši
  18. Predrasuda nas sprečava da se oslobodimo, da napredujemo. Uvijek imamo nekih predrasuda, bilo boja kože, nacionalna ili vjerska pripadnost, posao koji radimo...
    Moramo se riješiti predrasuda, otvoriti se novim spoznajama, stalno nadograđivati svoja znanja i biti ponosni na to tko smo, što radimo, kako bi ostvarili svoje ciljeve.

    OdgovoriIzbriši
  19. Onog trenutka kada se svatko od nas ponaosob prvi put susreo s predrasudom uvidio je da je to nešto loše i od tada pa nadalje u našim životima uz tu riječ vežemo negativne konotacije i to s pravom. No koliko god da nas predrasude dovode u zabludu, toliko nam s druge strane daju osjećaj nekakve lažne sigurnosti, pa čak i zadovoljstva. Dovoljno je samo pogledati koliko se često nađemo u situacijama gdje na temelju odjeće, šminke, obrazovanja ili nacionalnosti sudimo o nepoznatim ljudima ili koliko često na temelju ambalaže, cijene ili mjesta prodaje donosimo zaključke o kvaliteti proizvoda? Da, predrasude su loše, ali jedno im se mora priznati, daju nam temu za razgovor na popodnevnim kavama.
    Martina

    OdgovoriIzbriši
  20. predrasude ima svaki čovjek,trebamo se truditi da rješavamo predrasude,kroz život nadograđivati naše znanje i koncentrirati se na naše ciljeve

    OdgovoriIzbriši
  21. Istina je da ljudi imaju puno predrasuda vezanih uz prodaju,jer im dobar niz samozvanih "trgovaca"prodaju maglu po vrlo visokim cijenama.Tu bi se dala iskoristiti jedna usporedba vezana uz ženki dio ugostiteljskih djelatnika.Svi znamo kako su na žene za šankom gledali unazad deset,možda i malo više.Stvorili su jako ružnu sliku o tim osobama.Pa zbog nekih još uvijek tako razmišljaju.Zbog toga i danas kada vide ženu u ugostiteljstvu ne razmišljaju da je njoj možda taj posao potreba pa i posao koji voli.Tako ljudi danas gledaju na prodaju pa čak nije bitno ni čega.Koliko puta nam je netko pokucao na vrata i prodao nam osiguranja koja ne možemo iskoristiti,koliko puta ste i na toj istoj tržnici kupili voće ili povrće koje izvana izgleda kao naslikano a iznutra trulo?Moglo bi se reći da su ti prodavači savršeni u svome poslu jer su prodali svoj proizvod,ali su izgubili kupca i u njemu razvili predrasude o svim budućim generacijama trgovaca koje će za njima uslijediti.Prodaja sama po sebi je izniman posao,interesantan,aktivan i može pružiti iznimna iskustva.Bilo da radite na tržnici,hipermarketu ili nekoj dobrostojećoj poznatoj tvrtki.

    OdgovoriIzbriši
  22. U potpunosti se slažem da je prodaja završni posao koji treba biti napravljen i o čijoj uspješnosti ovise druge radnje koje su prethodile prodaji. Slažem se da se prodaja, uz dar, također i uči, usavršava i prilagođava. Mislim da je prodaja bitan segment, ali smatram također da i druge radnje koji se događaju prije same prodaje, npr. izrada proizvoda ili priprema usluge, te prezentacija proizvoda kupcu kroz razne prodajne kanale, također imaju utjecaj na prodaju i njezinu uspješnost. Prodaja je na neki način umječe dobrog prezentiranja određenog proizvoda ili usluge te primjena znanja, iskustva i intuicije da taj proizvod/usluga postigne cijenu koja je kupcu konkurentna i prihvatljiva, a samom prodavaču priušti željenu zaradu , odnosno profit. "Ponos" je taj atribut koji treba biti vidljiv na strani prodavača, što znači da i sam prodavač treba biti uvjerenu u kvatitetu proizvoda koji prodaje, a predrasude su te koje se umjećem prodaje i prije toga, kvalitetnom izradom i marketingom, trebaju pobijediti.

    OdgovoriIzbriši
  23. Sigurno da se svaki trgovac ili menadžer susreo sa problemom ponosa i predrasuda,onaj koji to ne može prevazići,zauvijek će ostati zarobljen, kao u tami.Vrlo zanimljiv tekst u kojem susrećemo neke svakodnevne prilike i događaje protkane poviješću,metafore kao u nekom romanu.
    Biljana I.

    OdgovoriIzbriši
  24. Pa gdje početi i što prvo reći, eto prvo bih pohvalio g.Balaša, i njegov način prezentiranja na predavanjima.
    Zadovoljstvo mi je biti na predavanjima, jednom riječju uživam.

    U životu se susrećemo sa puno predrasuda, jer smo takvi, puni predrasuda o svemu.
    Trebamo se toga riješiti i bit ćemo zadovoljniji, i svaki posao koji nam se nameće ćemo riješiti bez problema.
    Jednostavno trebamo imati samopouzdanje, a kako ga steći, pa jednostavno, samo učiti i učiti, ulagati u sebe.
    Smatram da je najbolje uloženi novac, novac uložen u sebe.

    OdgovoriIzbriši
  25. Kao buduci manager mislim da ne smijem imati predrasude prema nijednom poslu,proizvodu ili kupcu dok ga dobro ne upoznam.Vjerovatno necu uvijek uspjeti prodati sve sto budem htjela ali cu dati sve od sebe i iz svakog iskustva bilo pozitivno ili negativno ,izvuci ono najbolje.
    Lucija K.

    OdgovoriIzbriši
  26. Kako bi se nešto danas prodalo, samo treba proizvesti potrebu kod čovjeka. Za što ima potrebe, to se i prodaje. Isto kao što smo prije sasvim normalno živjeli bez mobitela, sada bez njih ne možemo funkcionirati. Potrebu možemo proizvesti dobrom prezentacijom. Kada se nešto čovjeku dobro predstavi, ni prodaju neće biti problem izvršiti.
    Dalibor Gelenčer

    OdgovoriIzbriši